Bortskänkes på Blocket

Hur mycket jag än älskar min dotter så måste jag erkänna att hon ibland skulle kunna hittas under ”bortskänkes” på Blocket. (Är självklart ironisk för de som inte förstår det)

Under den här galna sommarvärmen så har hon blivit som förbytt gällande sömnen. Det känns som att hon blivit utbytt mot en riktig liten djävulsunge. Hon skriker som om världen håller på att gå under. Ingenting funkar utan hon bara skriker tills hon inte kan andas eller kräks p.g.a. all luft hon sväljer.

Jag försöker givetvis trösta henne men det går inte. Jag försöker amma men det går inte. Jag försöker ge henne bröstmjölk eller ersättning på flaska men det går inte. Liggamma i vår säng (hon sover normalt sett ALLTID i sin egen säng och har alltid gjort) men det går inte.

Lilla donnan är helt otröstlig och det hela bottnar i att hon är supertrött men inte kommer till ro.

Till slut tar vi till den sista och mest desperata åtgärd vi kan tänka oss. Vi tar upp henne i famnen och vyssjar henne till sömns. Hon slocknar nästan innan man ens har fått upp henne på armen. Nästa bekymmer är att få ner henne i sängen igen. Hon vaknar i nio fall av tio. Läggningen som tidigare tog ca tio minuter tar nu i bästa fall en timme men oftast tar det upp emot en och en halv eller två.

Vi vill ju inte vänja henne vid att bli vyssjad till sömns för då kommer vi ha ett bekymmer framöver. Så vi måste ju ta fajten. Men HUR!!??!?!

Hur går det för er andra? Har ni några tips på vad man kan göra?

Mamman då….
Hon sliter sitt hår, gråter en skvätt eller två för att hon inte kan trösta och blir frustrerad och trött när det inte funkar. Känner sig väldigt maktlös och orkeslös.

Pappan försöker givetvis hjälpa till men känner samma frustration när inget funkar.

Skämt åsido, självklart skulle jag aldrig vilja byta bort lilla A för hon är mitt allt!! Ett enda litet leende från henne på morgonen kompenserar de timmar av skrikfest vi haft kvällen innan.

Älskade lilla fantastiska och jobbiga unge! Du kan nog lära din mamma ett och annat om vad tålamod är. 

16 tankar om “Bortskänkes på Blocket

  1. Huja.. denna värme och småbebis 😦 Jag kanske har fel men jag tänker att ibland, i olika faser eller av olika anledningar (tex extrem värme eller sjukdom) så får man göra det som funkar. Alla blir trötta och frustrerade och då tror jag att alla mår bäst av att bebis somnar, oavsett hur.

    Jag tänker så iaf och det lättar mig mot att känna stress över att jag under några dagar ”sabbar” all framtid genom att vyscha till sömns..

    Lycka till!
    Kram

    • Ja men självklart är det så. Vi testar med en vanlig läggning först men när vi inser att det inte går så vyssjar vi för allas vår skull. Ingen mår bra av att det är katastrofskrik en hel kväll. Det som gör att det tar tid är ju att hon vaknar när vi försöker lägga ner henne i sängen så man får börja om hela tiden.
      Kraam

  2. Ja värmen får gärna vara över nu tycker iaf Freja. Det är klart att deras sömn påverkas. Man får ju göra så gott man kan bara och försöka fokusera på att det är övergående även om det känns långt borta ibland.. Är det inte en utvecklingsfas för er lilla också just nu? Kan ju påverka mer än man tror. Kram

  3. Hej hej! Åh vad jag känner igen det där! Men tro mig vi har vaggat och skumpat runt på våran A hur mycket och ofta som helst men nu när den hemska perioden har lagt sig så går det ändå nu att få honom att somna utan att vagga på honom! Jag trodde också att det skulle bli omöjligt och alla sa att vi skämde bort honom med det, men det är nog bara nån fas som går över så vagga på ni 🙂 hon vill säkert bara vara nära sin mamma/pappa när hon är orolig och ledsen. A sov också i egen säng först men när han va som jobbigast gick det inte men det går över som tur är. Kram till dig ❤️

    • Vi bestämde oss faktiskt igår att vi ska låta henne somna i någon av våra famnar så länge det behövs. Vi får väl ta en eventuell fajt senare. Det viktigaste för oss är ju att hon är trygg och vet att vi finns i närheten.
      Skönt att höra att det funkat för er och att det inte är omöjligt att vänja av.
      Kraam

  4. Hej! Ja denna värme är outhärdlig. Tror inte du behöver oroa dig för att om ni vänjer henne vid att ni vyssjar henne till sömns att hon ska vänja sig vid det. Vi gjorde det med våran tjej. Eller så somnade hon i våran famn. Men idag är hon 1 1/2 år och läggningarna är inga problem. Vi lägger henne i sin säng och säger godnatt och så lägger sig jag eller sambon oss i våran säng bredvid tills hon somnar. Tar oftast 20 min för henne att somna. Vårt nästa steg är bara få henne att somna utan att någon av oss är i samma rum. Men det kommer…

    • Skönt att höra!
      Vi bestämde igår att vi ska låta henne somna i famnen istället.
      Får ta en ev fajt senare.
      Gud va skönt att det funkar bra för er! Som ni har det, det är så vi hade det tills värmen kom. Saknar det!
      Men samtidigt är det viktigaste att hon är trygg.

  5. Vi har haft samma problem. Han somnar inte. Att bära på 10kg barn i flera timmar är sådär roligt. Men det är det som gäller. Fast en sak till har visat sig funka hyfsat. Liggamning/låta honom ligga nära bröstet och maken står och fläktar på oss med en bit tyg/tidningspapper. Då somnar han mkt lättare.

    Jag vet inte hur andras barn funkar men jag tror att det viktiga är att de är trygga. Man får göra det som funkar nu när de är såhär små. Hoppas på lite svalka och bättre sömn snart för lilla A. 🙂

    • Tack för tipset!
      Ja det kan jag tänka mig. Vi tycker att det kan vara tungt att bära på 5,5kg en liten stund, ha ha!
      Kanske är dags att ta fram fläkten och testa om den hjälper henne.
      Hon är verkligen trygg, det är det inga tvivel om. Gråter och skriker gör ju alla barn till och från.

  6. Hej!
    Håller med tidigare kommentarer. Följ med lilla A i hennes önskan om att sova i famnen. Det ger nog lugn och ro till er alla. Några eventuella rutiner kommer att omkullkastas flera gånger de första åren beroende på utveckling osv.

    Många kramar!
    Eva

    • Visst är det så! Ibland är det lätt att fokusera för mycket på alla rutiner och pekpinnar som alla kan så mycket om. Gör ni si så blir det så och det är jättedåligt.
      Hon får somna där hon vill nu. Hellre en glad liten tjej än en som panikskriker.

      Hur mår ni?
      Kraam

      • Låter bra!
        Vi har haft en jätteskön sommar 🙂 Framför allt så har jag tänkt minimalt lite på allt vad ivfer heter och att eventuellt skaffa fler barn. Känns så bra att tänka och göra annat och ta hand om varandra. Sen får vi se vad som händer framöver.
        Kram

  7. Hur gammal är hon nu? Vi har det likadant här med vår 6-månaders. Men vet att det är en period nu innan nästa utvecklingssprång och gissar att det är därför. I kombination med värmen. Dagtid sover han just nu oftast i vagnen. På kvällen somnar han oftast i min famn framför tv:n. Knepet för oss då har varit att låta honom ligga där minst 20 min så han får somna djupt. Då brukar det gå att lägga honom i sängen sedan. Vår säng dock. Senaste månaden har han vägrat sin egen. Nu har det kanske börjat vända. Har haft två kvällar denna vecka som gått ganska smidigt. Tror inte man ska lägga för mycket energi på hur/var bebis somnar för allt ändras hela tiden så än så länge tror jag inte det skapas några vanor som inte går att ändra om bara ett litet tag. Förmodligen behöver hon mycket närhet just nu. Men håller med om att det är otroligt jobbigt nät det är så. Som du sa, tålamod 🙂
    Kram

    • Hon är fyra månader nu och är i något utvecklingssprång, precis som du säger.
      Vår lilla dam är riktigt bestämd så nu följer vi hennes vilja att somna vart hon vill .
      Tålamod har inte riktigt varit min starka sida men det prövas varje dag med henne i livet. Härligt! 🙂

      Kraam

  8. Jag fick ta till alla medel med min bebis nu i värmen. Hon e såklart för varm i denna värmen att komma till ro, så jag har gått ut o gått med henne i vagnen tills hon somnat. Frisk luft e bäst när de inte vill sova, o ja, ibland får man ut med dem på kvällen/ natten.

Lämna gärna en kommentar