Radioskugga och ekonomi

Nog märks det att Mr har semester. Vi njuter av tiden vi har tillsammans alla tre, så dator och annat får stå åt sidan. Nu har vi en vecka kvar innan han börjar jobba igen och den ska vi fylla med både kort- och långväga besök.

Så till det ”roliga”, nämligen ekonomi.

Alla som är eller har varit föräldralediga vet att man inte blir rik på kuppen. Det är oavsett om man har hög eller låg SGI (ersättningen från Försäkringskassan). Lägg sedan till att din partner har ett provisionsbaserat arbete så får man genast lite extra ont i magen.

Mr måste kämpa riktigt hårt för att få ut en bra lön. Dessutom är det inte alltid han kan påverka så mycket själv heller. Förra sommaren lärde vi oss den hårda vägen att han ”måste” ta semester i en kalendermånad för att inte förstöra två månaders försäljning.

För att kompensera hans lönetapp under semestern så har jag pusslat massor. Jag tar ut fler föräldradagar per vecka än vad jag brukar, plus att jag tar ut två semesterdagar i veckan från mitt jobb.

Nästa grej är att FK betalar ut för innevarande månad. Dvs att de pengarna jag får i juli är för just juli månad. (Om man bortser från deras brytdatum) På mitt jobb får jag lön i efterskott vilket innebär att det jag arbetar i juli får jag utbetalt i augusti. Då måste man stoppa undan de pengarna man får från FK tills månaden efter för att det inte ska bli fel.

Jag är givetvis väldigt glad och tacksam för att jag bor i Sverige och ens har möjligheten att vara hemma med mitt barn, men det är galet va man måste tänka sig för hela tiden!

2 tankar om “Radioskugga och ekonomi

  1. Åh vad jag känner igen mig. Och med en liten bebis så bokstavligen RINNER pengarna iväg. Och då handlar vi en hel del på second hand till honom. Och så märks det verkligen att en är föräldraledig. Vi har aldrig haft så lite pengar i slutet av månaden som vi har nu. Vi pressar ju ekonomin lite extra också genom att jag inte tar ut så många föräldradagar i veckan så att Milo ska få vara hemma så länge det går. Det måste verkligen vara extra jobbigt när en jobbar provisionsbaserat.

    Njut av sommaren så mycket det bara går! 🙂

    • Visst är det så!
      Vi har fått massor av kläder och leksaker från vänner som har barn men ändå känns det som att pengarna försvinner innan de ens nått kontot.
      Jag tar inte heller ut så många dagar per vecka. Dels för att A ska få vara hemma så länge som möjligt men också för att kunna öka om Mr har en kass månad.

      Njut ni också! När var det ni skulle flytta?

Lämna gärna en kommentar